Οι λόγοι για τους οποίους «μπαίνει» κανείς στο internet είναι πολλοί και διάφοροι. Γι άλλους είναι εργαλείο δουλειάς, καθώς ψάχνουν να βρουν πληροφορίες για τα θέματα που τους ενδιαφέρουν, ή παρακολουθούν τις εξελίξεις σε τομείς που τους απασχολούν.
Γι άλλους είναι το απόλυτο μέσο διασκέδασης, μουσική, παιχνίδια, παρέες σε chat rooms, ακόμα και μιας νέας μορφής έρωτες. Υπάρχουν εκείνοι που αρέσκονται να διαβάζουν την εφημερίδα τους, ή να βλέπουν το πρόγραμμα της τηλεόρασης και τον καιρό. Και τόσα άλλα που θα χρειαζόταν βιβλίο ολόκληρο για να αναφερθούν. Συνήθως βέβαια είναι λίγο απ΄ όλα.
Παράλληλα πλήθος εταιρειών, κάθε μεγέθους και αντικειμένου έχουν φροντίσει να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες του διαδικτύου, ξεκινώντας από την απλή προβολή και παρουσίαση του προφίλ και των υπηρεσιών/προϊόντων τους και φτάνοντας μέχρι την online παροχή υπηρεσιών ή το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Μέγιστη θέση στην ηλεκτρονική οικονομία κατέχει ο κλάδος της διαφήμισης και της προώθησης προϊόντων. Σε πολλά από τα sites που επισκέπτεστε, θα έχετε δει από λίγες έως πολλές και συχνά υπερβολικά πολλές διαφημίσεις. Τις συναντάτε με τη μορφή banners, συνδέσμων, spots, ακόμη και τυφλών παραπομπών. Αυτό που ίσως δεν ξέρετε είναι ότι πολλές από αυτές, ειδικά σε προσωπικές ιστοσελίδες, ή έστω μη εμπορικές σελίδες, είναι ότι δεν πρόκειται για πληρωμένες καταχωρήσεις αλλά για μορφές «συνεταιριστικής» (affiliate, associate) παρουσίασης, μέσω της οποίας ο διαχειριστής της ιστοσελίδας φιλοδοξεί να στείλει πελάτες σε κάποιο εμπορικό site και να αποκομίσει ποσοστά από τις εκεί αγορές. Άλλες φορές πάλι αρκεί ένα click για να μετρήσουν κάποιες μονάδες οι οποίες μεταφράζονται σε χρήματα για την ιστοσελίδα που φιλοξενεί τους συνδέσμους.
Στην αξία της διαφήμισης στηρίζονται και πολλές άλλες μορφές προβολής μηνυμάτων προώθησης προϊόντων ή υπηρεσιών που έχουν αναπτυχθεί στο διαδίκτυο και δίνουν την ευκαιρία στο χρήστη να μεταβληθεί σε ένα μικρό, ή και μεγάλο, «δικτυακό» επιχειρηματία. Και δεν αφορούν πάντα τους ιδιοκτήτες ή διαχειριστές ιστοσελίδων, οι οποίοι ούτως ή άλλως είναι ένα μικρό μόνο ποσοστό των ανθρώπων που «μπαίνουν» και κινούνται στο δικτυακό χώρο. Προγράμματα τα οποία απευθύνονται στους απλούς χρήστες είναι τα γνωστά ως get paid to surf. Τα προγράμματα get paid to surf βασίζονται στην απλή λογική της παρακολούθησης διαφημίσεων οι οποίες κυλάνε στη μπάρα κάποιου πρόσθετου προγράμματος περιήγησης (browser) το οποίο παρέχουν δωρεάν οι εν λόγω εταιρείες. Παραλλαγές που εμφανίζονται σχετίζονται με την αναγκαιότητα ή όχι της επιλογής (click) των διαφημίσεων που περνάνε από τη μπάρα, την αυτόνομη λειτουργία τους ή όχι σε σχέση με το βασικό πρόγραμμα περιήγησης (Iexplorer, Netscape Navigator κλπ) και φυσικά την αμοιβή ανά διαφήμιση ή χρόνο παρακολούθησης.
Άλλες παραλλαγές που εμφανίζονται σχετίζονται με την ύπαρξη όχι μπάρας αλλά εικονιδίου το οποίο ειδοποιεί για την εμφάνιση διαφήμισης, ή απλά παραθύρου του βασικού προγράμματος περιήγησης.
Προγράμματα affiliates
Ας επανέλθουμε όμως στις "επαγγελματικές" δυνατότητες στο χώρο της διαφήμισης στο internet. Τα προγράμματα affiliates, ή επί το ελληνικότερο συνεταιρικά προγράμματα, είναι στην ουσία η σύναψη μιας σχέσης πωλητή των προϊόντων ή υπηρεσιών κάποιας εταιρείας ηλεκτρονικού εμπορίου, ή online υπηρεσιών. Συγκεκριμένα ο χρήστης εγγράφεται στο αρχείο του «εμπόρου» και έχει τη δυνατότητα να στέλνει πιθανούς πελάτες στο site του δευτέρου και να εισπράττει ποσοστό επί των πωλήσεων που επιτυγχάνονται με αυτό τον τρόπο. Πάνω σε αυτή την κεντρική ιδέα υπάρχουν πολλές παραλλαγές που σχετίζονται τόσο με τους όρους για το ύψος της προμήθειας, την «κατοχύρωση» των πελατών κλπ. Η παραπομπή στο site του εμπόρου μπορεί να γίνεται είτε μέσω κάποιου γενικού συνδέσμου (link), είτε και με αναλυτική παρουσίαση προϊόντων ή υπηρεσιών στο site του χρήστη.
Αναζητώντας εταιρείες και προϊόντα
Προφανώς η πρώτη ερώτηση κάποιου ο οποίος ενδιαφέρεται να ασχοληθεί ή έστω να ενημερωθεί για τις πρακτικές δυνατότητες αντιπροσώπευσης εταιρειών, είναι το πού θα βρεί τέτοιες εταιρείες. Όμως πριν συνεχίσουμε ας συμφωνήσουμε ότι για λόγους καλύτερης κατανόησης του κειμένου ο απλό χρήστης, εμείς, στο εξής θα αναφέρεται ως "πωλητής", ενώ η εταιρεία που πουλά τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες θα ονομάζεται "έμπορος".
Λοιπόν, σίγουρα ένας τρόπος είναι η αναζήτηση μέσω της αγαπημένης σας "μηχανής αναζήτησης". Προτεινόμενες "λέξεις κλειδιά": affiliate programs, associate programs, affiliate, e-commerce.
Ένα από τα προβλήματα που θα αντιμετωπίσετε στην περίπτωση αυτή είναι το ότι θα καταλήξετε με ένα αριθμό εμπόρων αμφιβόλου ποιότητας και αξιοπιστίας και με δυσδιαχείριστο αριθμό usernames και passwords. Εναλλακτικά θα σας προτείναμε να χρησιμοποιήσετε τις υπηρεσίες κάποιας εταιρείας διαμεσολάβησης ανάμεσα σε εσάς και τους εμπόρους. Οι εταιρείες διαμεσολάβησης, έχουν ένα αρκετά μεγάλο κατάλογο εταιρειών με τις οποίες είναι ήδη συμβεβλημένες και από τις οποίες μπορείτε να επιλέξετε αυτές που σας ενδιαφέρουν, με διάφορα. Παράλληλα αναλαμβάνουν τη διαχείριση των λογαριασμών σας και ενοποιούν την οικονομική οφειλή των εταιρειών με τις οποίες συνεργάζεστε, αποδίδοντάς σας ένα ποσό το οποίο "φαίνεται". Τέλος συνήθως παρέχουν και ένα καλό πακέτο υποστήριξης (σύνδεσμοι, διαφημιστικές πινακίδες κλπ).
Χρήσιμες συμβουλές
Κατ΄ αρχήν πρέπει να αποφασίσετε εάν θέλετε να δημιουργήσετε ένα αμιγώς εμπορικό site, ουσιαστικά δηλαδή ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, ή εάν απλά θέλετε να ενσωματώσετε μια σειρά διαφημίσεων σε κάποιο θεματικό site.
Θα σας συμβουλεύαμε να αποφύγετε την 1η περίπτωση εάν δεν είστε αρκετά εξοικειωμένοι με το σχεδιασμό ιστοσελίδων, και αυτό γιατί για να δημιουργήσει κανείς ένα πραγματικά καλό, ελκυστικό και αποδοτικό εμπορικό site, θέλει πολύ δουλειά. Αν παρόλα αυτά αυτή είναι η επιλογή σας, μάλλον καλό θα ήταν να αναζητήσετε κάποια βιβλιογραφία σε θέματα marketing και προώθησης προϊόντων με έμφαση στις παραπάνω δράσεις στο περιβάλλον του internet. Στις παράπλευρες στήλες θα βρείτε κάποιες προτάσεις μας για τέτοια βιβλία. Στη 2η περίπτωση σίγουρα θα πρέπει να κάνετε μια σωστή επιλογή σε ότι αφορά το είδος των προϊόντων ή υπηρεσιών που θα διαφημίσετε και συγκεκριμένα να υπάρχει κάποια συνάφεια με το περιεχόμενο των ιστοσελίδων. Για παράδειγμα στις σελίδες που διαβάζετε τώρα εμφανίζονται διαφημίσεις σχετικές με βιβλία εργαλεία internet marketing και όχι διαφημίσεις καλλυντικών ή αυτοκινήτων.
Μερικοί γενικοί κανόνες που πρέπει να έχετε στο μυαλό σας είναι:
- όποια χρήματα μπορεί να προκύψουν από μια τέτοια ενασχόληση δε μπορεί παρά να θεωρηθούν συμπληρωματικό εισόδημα. Μην κάνετε το λάθος να αφιερώσετε όλο το χρόνο σας. Και προπαντός, μην ακούτε όσους σας λένε ότι έγιναν πλούσιοι ως ηλεκτρονικοί πωλητές.
- επιλέξτε προσεκτικά το είδος των προϊόντων που θα πουλήσετε (αν πχ απευθύνεστε μόνο στον ελληνικό χώρο, θα ήταν άσκοπο να επιλέξετε ως έμπορο κάποιον που πουλάει αυτοκίνητο στην Αγγλία, τόσο λόγω απόστασης, όσο και λόγω του ότι μάλλον δεν υπάρχει ούτε ένας Έλληνας που θα αγόραζε αυτοκίνητο από το internet. Και αν το παράδειγμα του αυτοκινήτου είναι ακραίο, μια άλλη ατυχής επιλογή προϊόντος θα ήταν τα έπιπλα. Αντίθετα καλές επιλογές είναι τα βιβλία, cd's και dvd's, είδη γραφείου, απλά δώρα, καλλυντικά, λογισμικό και παιχνίδια, ηλεκτρονικά gadgets και γενικότερα είδη όχι ιδιαίτερα μεγάλης αξίας γιατί είναι μάλλον βέβαιο ότι θα περάσουν αρκετά χρόνια πριν οι Έλληνες αρχίσουν να εμπιστεύονται τις συναλλαγές μέσω internet σε τέτοιο βαθμό ώστε να αρχίσουν να αγοράζουν είδη σημαντικής αξίας.
- επιλέξτε εμπόρους ή/και προϊόντα κάποιας ποιότητας (πχ αν θέλετε να πουλήσετε βιβλία υπάρχουν σοβαρότατες και επώνυμες εταιρείες όπως η Amazon και η Barnes&Noble, αλλά και επιχειρήσεις άγνωστες και αμφίβολης αξιοπιστίας)
- φροντίστε να διαφημίσετε το "κατάστημά" σας, καταχωρώντας το σε μηχανές αναζήτησης, αλλά και διαδίδοντάς το σε φίλους και γνωστούς
- μην το παρακάνετε στην επιλογή εμπόρων γιατί κινδυνεύετε να χάσετε το λογαριασμό
καλό θα ήταν για κάποια προϊόντα να γράψετε και εσείς ένα σύντομο κείμενο-παρουσίαση (πχ κριτική για ένα βιβλίο που διαβάσατε και συστήνετε και σε άλλους να αγοράσουν)
- καλό θα ήταν να διαβάζετε προσεκτικά τους όρους συμφωνίας με κάθε έμπορο, γιατί σίγουρα δε θα σας αρέσει να διαπιστώσετε ξαφνικά ότι ένας έμπορος τον οποίο διαφημίζετε εδώ και ένα χρόνο πληρώνει μόνο όταν ο πωλητής του κάνει ένα συγκεκριμένο τζίρο κάθε έτος. Εάν έχετε επιλέξει κάποιον έμπορο από μια εταιρεία διαμεσολάβησης σίγουρα έχετε το κεφάλι σας πιο ήσυχο.